Знайшов в інтернеті цікавий різновид шахів - ділові шахи. Зацікавило участь провідних гросмейстерів з Росії у цій діловій забаві.
Ділові
шахи (шахи за інтерактивним когнітивному сценарієм) - командний варіант шахів,
запропонований московським лікарем Грач Овакімяном в 1992 році з метою
підвищення видовищності шахової партії
Видовищність ділових шахів
Інші аспекти
Крім спортивного застосування ділові шахи можуть бути використані також в якості моделі для наукових досліджень психічної діяльності, процесу прийняття рішення та вибору стратегії , загальноосвітньої ділової гри , методу психодіагностики, психотренінгу і ігротерапії. Така можливість обумовлена активним командним обговоренням і багатоетапним процесом прийняття групового рішення на тлі еволюції соціальної групи (команди) в залежності від зміни умов (ігри). Можна помітити, що основні механізми Інтерактивного когнітивного сценарію (розгалуження та відбір) нагадують біологічні механізми еволюції (генетичну мутацію і природний відбір).
Ці аспекти ділових шахів детально обговорюються в наукових статтях, опублікованих в академічному журналі Світ психології (Офіційний орган Російської академії освіти та Академії педагогічних та соціальних наук) і узагальнені в книзі «Ділові шахи». Зміст всіх матеріалів є на сайті ділових шахів.
Наукова модель
Ділові шахи як наукову модель можна ефективно використовувати для проведення досліджень в наступних областях: теорія ігор, теорія біфуркацій, теорія інформації, теорія управління та прийняття рішень, теорія дифузії інновації, теорія менеджменту, соціальна еволюція, когнітивна та соціальна психологія, дослідження природного та штучного інтелекту і т. п. При цьому в якості експертних систем можливе застосування існуючих шахових комп'ютерних програм.
Ділові шахи в школі
Фахівці в галузі педагогічної психології сходяться в тому, що система народного шкільної освіти покликана, перш за все, соціалізувати учнів, тобто залучати, адаптувати їх до життя в соціальній системі . З цією метою доцільно використання ділових шахів в якості загальноосвітньої ділової гри. Основним завданням подібних занять є проведення інтелектуального і соціально-психологічного тренінгу для навчання учнів навичкам конструктивного спілкування, комунікативної компетентності, ефективного управління, соціальної самоорганізації, психологічної боротьби та адаптації в групі. Передбачається, що це сприяє ефективній соціалізації і гармонійному розвитку інформаційно-розумового (когнітивного), поведінкового (інтерактивного) і емоційного (мотиваційного) компонентів особистості учнів загальноосвітніх шкіл.
Також показана доцільність використання ділових шахів для проведення шкільної психодіагностики. Можливість одночасно реєструвати цілий ряд індивідуальних і групових психологічних параметрів, спостерігати за їхніми змінами в динаміці дозволяє здійснювати комплексну оцінку інтелекту, здібностей, рівня досягнень, особистісно-ситуаційних взаємин і психічного розвитку. Наявність експертних систем у вигляді сучасних шахових комп'ютерних програм підвищує достовірність таких досліджень.
Ряду інших аспектів соціальної значущості ділових шахів присвячений розділ «Ділові шахи» на сайті Шахової федерації Москви, а також цілий ряд популярних статей, які увійшли до збірки «Спортивні ділові ігри: ділові шахи, го, рендзю та інші», 2007
Ділові
шахи (шахи за інтерактивним когнітивному сценарієм) - командний варіант шахів,
запропонований московським лікарем Грач Овакімяном в 1992 році з метою
підвищення видовищності шахової партії
На думку автора ділових шахів, збільшення видовищності гри забезпечують:
• командне обговорення і колективний процес прийняття рішень
• підвищення динамічності гри
• наочність всіх етапів роздумів шахістів, їх оцінки позицій, розрахунку
варіантів, вибору альтернатив тощо
Для того, щоб забезпечити активну командне обговорення і ефективний процес
прийняття рішень був розроблений Інтерактивна когнітивний сценарій.
Цей варіант шахів автор відносить до спортивних діловим іграм.
Ключові поняття
• Гілка - варіант шахової партії, грають на одній демонстраційній дошці і має
свій рейтинг (Мал. № 2).
• Рейтинг гілки - цілочисельний показник значущості гілки, відображається відповідною
кількістю кольорових міток (фішок), розташованих у верхній частині
демонстраційної дошки (Мал. № 2). Підсумок гри в цiй гілки дорівнюватиме її
стандартному шаховому результату, помноженому на рейтинг цієї гілки.
• Галуження - збільшення за один хід числа гілок на 1 (при наявності вільної
демонстраційної дошки) шляхом подвоєння позиції однієї з наявних гілок -
материнській - і розподілу її рейтингу між двома дочірніми гілками. Подальші
переміщення фігур в дочірніх гілках різні.
• Відбір - зменшення за один хід числа гілок на 1 шляхом ліквідації однієї
гілки (визнання поразки в позиції цієї гілки) і перерозподілу її рейтингу між
гілками залишаються з втратою числа очок, рівного рейтингу ліквідованої гілки.
• Пас - переміщення за один хід одиниці рейтингу між гілками без втрати очок.
Короткий опис
Видовищність ділових шахів
Всі
елементи видовищності ділових шахів можна об'єднати у дві групи:
ШАХИ, в які грають люди
Протягом
усієї партії глядачі мають можливість спостерігати за обговоренням командою
ходу гри. При
цьому можна чути і бачити, яку інформацію і який її обсяг аналізують учасники
гри, скільки і які варіанти продовження пропонуються, на яку глибину вони
розраховуються, як змінюються оцінки позицій при пасах і які остаточні рішення
в результаті цього приймаються. Все
це вперше стає доступним для глядацької оцінки безпосередньо під час гри тільки
в ділових шахах.
На
демонстраційних дошках розігруються декілька конкуруючих варіантів шахової гри
(гілок). Їх
число і рейтинги змінюються протягом всієї гри і безпосередньо впливають на
поточний і остаточний рахунок у партії.
ЛЮДИ, які грають у шахи.
Ділові
шахи створюють в командах колоритну емоційну та соціально-психологічну атмосферу,
не специфічну для шахів. Вона
може викликати інтерес навіть у глядачів, які не мають до шахів прямого
відношення.
Під
час гри в шахи ділові перед командами встають знайомі всім соціальні проблеми
лідерства та психологічної сумісності, поділу праці та спеціалізації, вибору
ефективних в тих чи інших умовах форм управління (авторитарних, демократичних і
т. п.) та прийняття рішення, генерування нових ідей, їх
обговорення, реалізації та розвитку в конкурентному середовищі, і багато
іншого.
Також
можна спостерігати практично все різноманіття ситуацій, характерних для
групової конкурентної боротьби, їх безперервна зміна в залежності від наявності
або відсутності переваги, часу, альтернативних шляхів розвитку.
Турніри
Турніри
з діловим шахів проводяться регулярно з 1997 року . Репортаж
з одного з них транслювався по центральному телеканалу Вірменії . У
Москві у двох показових матчах брали участь провідні російські гросмейстери. Перший пройшов у
Центральному будинку шахіста ім. М.
М. Ботвинника в 2004 році, сюжет про який показав Телеканал «Спорт» . Другий - в московському
Шаховому клубі ім. Т.
В. Петросяна в 2005 році.
Інші аспектиКрім спортивного застосування ділові шахи можуть бути використані також в якості моделі для наукових досліджень психічної діяльності, процесу прийняття рішення та вибору стратегії , загальноосвітньої ділової гри , методу психодіагностики, психотренінгу і ігротерапії. Така можливість обумовлена активним командним обговоренням і багатоетапним процесом прийняття групового рішення на тлі еволюції соціальної групи (команди) в залежності від зміни умов (ігри). Можна помітити, що основні механізми Інтерактивного когнітивного сценарію (розгалуження та відбір) нагадують біологічні механізми еволюції (генетичну мутацію і природний відбір).
Ці аспекти ділових шахів детально обговорюються в наукових статтях, опублікованих в академічному журналі Світ психології (Офіційний орган Російської академії освіти та Академії педагогічних та соціальних наук) і узагальнені в книзі «Ділові шахи». Зміст всіх матеріалів є на сайті ділових шахів.
Наукова модель
Ділові шахи як наукову модель можна ефективно використовувати для проведення досліджень в наступних областях: теорія ігор, теорія біфуркацій, теорія інформації, теорія управління та прийняття рішень, теорія дифузії інновації, теорія менеджменту, соціальна еволюція, когнітивна та соціальна психологія, дослідження природного та штучного інтелекту і т. п. При цьому в якості експертних систем можливе застосування існуючих шахових комп'ютерних програм.
Ділові шахи в школі
Фахівці в галузі педагогічної психології сходяться в тому, що система народного шкільної освіти покликана, перш за все, соціалізувати учнів, тобто залучати, адаптувати їх до життя в соціальній системі . З цією метою доцільно використання ділових шахів в якості загальноосвітньої ділової гри. Основним завданням подібних занять є проведення інтелектуального і соціально-психологічного тренінгу для навчання учнів навичкам конструктивного спілкування, комунікативної компетентності, ефективного управління, соціальної самоорганізації, психологічної боротьби та адаптації в групі. Передбачається, що це сприяє ефективній соціалізації і гармонійному розвитку інформаційно-розумового (когнітивного), поведінкового (інтерактивного) і емоційного (мотиваційного) компонентів особистості учнів загальноосвітніх шкіл.
Також показана доцільність використання ділових шахів для проведення шкільної психодіагностики. Можливість одночасно реєструвати цілий ряд індивідуальних і групових психологічних параметрів, спостерігати за їхніми змінами в динаміці дозволяє здійснювати комплексну оцінку інтелекту, здібностей, рівня досягнень, особистісно-ситуаційних взаємин і психічного розвитку. Наявність експертних систем у вигляді сучасних шахових комп'ютерних програм підвищує достовірність таких досліджень.
Ряду інших аспектів соціальної значущості ділових шахів присвячений розділ «Ділові шахи» на сайті Шахової федерації Москви, а також цілий ряд популярних статей, які увійшли до збірки «Спортивні ділові ігри: ділові шахи, го, рендзю та інші», 2007
Немає коментарів:
Дописати коментар