Таск-монстр


Таск-монстр (англ. task —завдання і фр. monstre - чудовисько ) — рекордна завдання на мат в максимальне число ходів. Видатним майстром цього жанру був Отто Тітус Блат. У сучасній шахової композиції рекорд належить англійським проблемістам М. Морс і Д. Хетерінгтона, які додали до 200-ходової завданню Вальтера Йергенсена («Die Schwalbe», 1976 рік, спеціальний приз) ще 26 ходів (при легальній позиції і використанні звичайного комплекту фігур) . При збільшенні числа фігур (3 білих слона) рекорд встановлено Ненадом Петровичем в задачі («Problem», 1969 рік), де чорний король отримує мат в 271 хід

Задача Морса і Хетерінгтон
У виконанні завдання необхідно знайти постійно повторювані логічний маневр, в результаті якого білі кожен раз виграють важливий темп, ставлячи чорних в ситуацію цугцвангу і змушуючи їх просувати свої пішаки до повного вичерпання 
ходів. Після невеликого вступу

1. Ch2+ Kpf3
2. Фe3+ Kpg2
3. Фg1+ Kpf3
4. Фf1+ Kpg4
5. Фe2+ Тf3
6. Фе6+ Тf5
7. Kd7!
Виникає ключова позиція завдання. План білих простий - стати королем на полі d1, щоб на хід Крf3 оголосити мат ферзем; для виконання цього плану потрібно, однак, ще 217 ходів. 

              7... Крf3
Хід, супроводжуваний вже відомим 5-ходовим маневром ферзя з виграшем темпу, який повторюється в ході вирішення 35 разів, тому надалі вказуються тільки ходи білого короля: 

         8. Фe3+ Kpg2
         9. Фg1+ Kpf3
        10. Фf1+ Kpg4
        11. Фe2+ Тf3
        12. Фе6+ Тf5
        13. Kрb2!
         ...
        19. Kpc1
        ...
        25. Kpd1 a3 (вимушено)

26. Kpс1 ... 32. Kpb1 ... 38. Kpa2 ... 44. Kp:a3 ... 50. Kpb2 ... 56. Kpc1 ... 62. Kpd1 a4 63. Kpc1... 69. Kpd1 a5 70. Kpc1 ... 76. Kpd1 a6 77. Kpc1 ... 83. Kpd1 a3 84. Kpc1 ... 90. Kpb1 ... 96. Kpa2 ... 102. Kp:a3... 108. Kpb2 ... 114. Kpc1 ... 120. Kpd1 a4 121. Kpc1 ... 127. Kpd1 a5 128. Kpc1... 134. Kpd1 a3 135. Kpc1 ... 141. Kpb1 ... 147. Kpa2... 153. Kp:a3 ... 159. Kpb2 ... 165. Kpc1 ... 171. Kpd1 a4 172.Kpc1... 178. Kpd1 c4! 179. Kpc1 Kpf3 180. Фe3+ Kpg2 181. Фg1+ Kpf3182. Фf1+ Kpe4! 183. Ф:c4+ Kpf3184. Фf1 Kpg4185. Фe2+ Тf3 186. Фe6+ Тf5 187. Kpd1 a3 188. Kpc1 ...194. Kpb1... 200. Kpa2 ... 206. Kp:a3... 212. Kpb2 ... 218. Kpc1 ... 224. Kpd1 K8~ 225. Kf6+ Kpf3226. Фе2#

Переставивши білого ферзя на полі b6, чорного короля на поле Е5, додавши білого коня на полі f4 і чорного
 ферзя на полі Е6, англійські проблеміст подовжили рішення завдання ще на 1 хід: 
1. Ф:е6+ Кр:f4
2. Ch2+ и т.д.
Позиція завдання може бути отримана з початкової розстановки фігур в умовній партії за 36 ходів. Таким
чином, придумана партія може тривати 262 хода .

Задача Ненада Петровича
Спочатку вважалося, що мат дається в 270 ходів, однак за допомогою шахової програми було знайдено у фіналі композиції продовження за чорних, що дозволяють їм затягнути неминучої поразки ще на один хід.
1. Cb1 Білі захищаються від підриву 1 ... d3 
1...h4 Чорні не можуть рухати свого короля, тому що якщо білий 
прорветься на поля а6, біла пішак b6 зможе пройти у ферзі або 
поставить мат: 1 ... Крa8 2. Крa6 d3 3. b7 # 
2. Крa4 Крa8 Але як тільки білий король відходить від поля a6, у 
чорного короля з'являється можливість зрушити з займаної клітини. 

3. Крa3 Крb7 4. Крa2 Крa8 5. Крa1 Крb7 6. Ca2 Крa8 7. Крb1 Крb7 8. Крc1 Крa8 9. Крd1 Крb7 10. Крe1 Крa8 11. Cb1 Крb7 12.Крf1 Стає зрозумілою причина далекої подорожі білого короля. За допомогою методу трикутника f1-f2-e1 білі змінюють черговість ходу, що дозволяє їм, повернувшись королем назад, загрожувати зробити хід Кра6. Це змусить чорних припинити повторює маневр свого короля з b7 на a8 і продовжити рухати свої пішаки. 
12... Крa8 13. Крf2 Крb7 14. Крe1 Перший з десяти трикутників.
14... Крa8 15. Крd1 Крb7 16. Крc1 Крa8 17. Ca2 Крb7 18. Крb1 Крa8 19. Крa1 Крb7 20. Cb1 Крa8
21. Крa2 Крb7 22. Крa3 Крa8 23. Крa4 Крb7 24. Крa5 f5 Ситуація на дошці аналогічна позиції після першого
 ходу, але чорні зробили ще один хід пішаком. Так як білі продовжать робити трикутники, то з кожним 23 
ходом чорним доведеться робити хід за ходом своїми пішаками назустріч до цугцванг. 
47... f4 ... 70... f6 ... 93... f5 ... 116... h3 ... 139... h2 ... 162... h6 ... 185... h5 ... 208... h4 ... 231... h3

Ходи пішаками закінчилися. Після наступного трикутника білих, чорним доведеться або віддати одну з пішаків з відкриттям лінії для одного з білих слонів, або відступити королем. 

 254 ... Крc8 Найбільш тривала захист від виграшного наступу білих. 
255. Крa6 Крd8 256. b7 Кd7 257. C:f3 h1Ф 258. C:h1 d3 259. cd f3 260. C:f3 Крe7
261. b8Ф К:b8+ 262. C:b8 c2 263. C:c2 Крe6 264. b6 Крf6 265. b7 Крe6
266. d4 h2 267. C:h2 f4 268. b8Ф Крf7 269. C:f4 Крg7 270. Ch5 Крf6 271. Фe5# 1-0
Матеріал взятий з Вікіпедії

Немає коментарів:

Дописати коментар